Pneumatiky sú veľmi rozmanitým výrobkom, pretože existuje veľa aspektov ich používania na rôzne účely. Sú veľmi dôležitou súčasťou vozidla a akýmisi „nohami“ automobilov. A práve tie stavebné sa môžu pochváliť vlastnosťami, ktoré využijete nielen v náročnom teréne, ale aj pri vysokej záťaži.

Kolesá nákladných vozidiel sú oveľa viac zaťažované ako tie na osobných vozidlách. To sa deje nielen kvôli desaťnásobnému zvýšeniu hmotnosti, ale aj kvôli prevádzkovým podmienkam a lepším vlastnostiam týchto pneumatík.

Faktory správneho výberu stavebných pneumatík

Nákladné vozidlá musia zvládnuť nielen cestu na dlhé vzdialenosti, ale aj uniesť obrovský náklad a vedieť sa pohybovať po špecifickom a často náročnom teréne. Preto musia mať tie najlepšie vlastnosti, správne parametre a dezén. Musia byť odolné, berúc do úvahy všetky prevádzkové faktory. Ktoré konkrétne to sú?

Výrobcovia a dopravcovia nákladných vozidiel zohľadňujú pri výbere správnych pneumatík pre svoje vozidlá štyri hlavné faktory.

Behúň

Každá jedna pneumatika má svoj špeciálny cestný vzor, ktorý ju predurčuje na jazdu po špecifickom teréne. Protipólom tých klasických na osobné vozidlá sú terénne pneumatiky, ktoré majú drsný dezén s hlbokými širokými drážkami. Existujú aj univerzálne pneumatiky, ktoré sa používajú na rovnom asfalte aj na nerovnom teréne. Pri stavebných pneumatikách je ich dezén oveľa výraznejší.

Podmienky na ceste

Typy povrchov, na ktorých sa nákladné vozidlá používajú, sa od seba veľmi líšia, preto si mnohí majitelia vozidiel vyberajú najčastejšie stavebné pneumatiky 10-16,5, ktoré sú charakteristické vynikajúcou kombináciou odolnosti a trakcie. 

Stavebné zariadenie sa často používa na extrémne agresívnych povrchoch, ktoré pri jazde na bežných kolesách nevyhnutne spôsobia časté defekty. Nákladné, vojenské vozidlá na prepravu osôb sa používajú častejšie v nerovnom teréne, preto si vyžadujú takéto terénne pneumatiky s vysokým dezénom.

Hmotnosť nákladného vozidla

Špeciálne stavebné a terénne pneumatiky sa vyberajú aj na základe nosnosti vozidla. A tu treba dávať skutočne veľký pozor, pretože prekročenie maximálneho zaťaženia spôsobí rýchle opotrebenie pneumatík a použitie, ktoré nie je špecifikované výrobcom, môže byť nebezpečné. Aj tu by vám mohli byť nápomocné kvalitné pneumatiky 12-16,5, ktoré disponujú o 30 % vyšším dezénom a teda aj vyššou životnosťou.

Náprava, na ktorú bude namontované koleso a pneumatika nákladného vozidla

Pri výkyvných, hnacích alebo prívesných nápravách je potrebné brať do úvahy rôzne prevádzkové vlastnosti. Aj tu ale treba myslieť na ročné obdobie. Zimné a terénne kolesá majú výrazný priečny dezén. V prvom prípade je to potrebný pre spoľahlivý štart na snehových a ľadových povrchoch, v druhom – pre priľnavosť na mäkkých a voľných povrchoch.

Tak si takúto pneumatiku správne vyberte, nezabudnite ale pritom na vyššie spomenuté faktory.

Stavebné pneumatiky: Kolesá, ktorým môžete naložiť

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *