S trochou empatie a pochopenia by sme boli všetci na cestách nielen spokojnejší, ale cítili by sme sa aj bezpečnejšie. Ohľaduplné správanie a vzájomná úcta medzi cyklistami a vodičmi sú, ako inak, kľúčové. Nezaškodí si však pripomenúť fakty, ktoré by cyklisti najradšej odkázali všetkým vodičom.

Tesné predbiehanie cyklistov je životu nebezpečné

Nehody na cestách, pri ktorých boli priamymi účastníkmi cyklisti veľakrát nezapríčiní to, že by jazdci neboli dostatočne viditeľní kvôli absencii svetiel alebo reflexných prvkov, ale príliš tesná vzdialenosť šoférov a cyklistov. Je pravda, že slovenské zákony nedefinujú presnú a bezpečnú vzdialenosť, ktorú by mali dodržiavať vodiči áut pri predchádzaní cyklistov. Avšak je zrejmé, že pri predchádzaní je potrebné zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného cyklistu, ktorý sa v medziach odporúčaní uvádza ako minimálne 1,5 metra.

Bohužiaľ, jazdcov na bicykli často predbiehajú autá v oveľa, oveľa tesnejšej blízkosti. Stačí jedno zaváhanie cyklistu alebo nesprávny odhad vodiča a nešťastie je na svete. Preto dbajme na to, aby si každý udržiaval primeraný odstup. Za samozrejmosť tiež považujeme, aby vodiči pri predchádzaní cyklistov zároveň spomalili.

Cyklisti by nemali jazdiť tesne popri obrubníku

Všetky cyklistické organizácie odporúčajú cyklistom jazdiť v dostatočnej vzdialenosti od obrubníka. Stáva sa, že určitých situáciách, v snahe zastaviť vodičov, ktorí sa snažia nebezpečným spôsobom predbiehať, cyklisti „zaberú jazdný pruh“. To znamená, že jazdia v strede daného jazdného pruhu.  

Nech sa na to pozrieme z akejkoľvek stránky, pokiaľ vodiči predbiehajú tak, ako to predpisujú pravidlá cestnej premávky, cyklista v jazdnom pruhu by nemal situáciu ovplyvniť. Ak to aj cyklista urobí, zvyčajne tým bezpečnosť neobmedzuje, ale naopak, podporuje.

Cyklotrasy nie sú povinné, ale voliteľné

Cyklisti nemajú povinnosť používať cyklistické pruhy (na ceste) alebo cyklistické cestičky (oddelené od vozovky), rovnako ako vodiči nemajú povinnosť používať diaľnice.

Okrem toho, cyklistické pruhy môžu jazdca zviesť do priekopy alebo na nebezpečný okraj kruhového objazdu. Viaceré cyklotrasy navyše môžu byť úzke, neprehľadné alebo zdieľané spolu s chodcami.

Aj cyklista môže nechtiac spadnúť alebo odbočiť

Ďalším z dôvodov, prečo treba dať cyklistom na ceste priestor, je to, že niekedy nemajú inú možnosť, ako kľučkovať (napríklad pri obchádzaní výmoľov) alebo odbočiť. Okrem toho, bicykel musí byť pri jazde vyvážený a pohybovať sa v dokonale priamej línii, čo nie je vždy možné.

Náhly poryv vetra, či už ide o bočný vietor alebo spätný závan z vozidla, ktoré prechádza príliš blízko, môže výrazne narušiť jazdcovu rovnováhu. Takisto sa na jazdnej dráhe môže nachádzať prekážka a ak sa jej cyklista so svojím bicyklom nevyhne, môže stratiť balans a spôsobiť haváriu.

5 vecí, o ktorých si cyklisti myslia, že by ich mal ovládať každý šofér

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *